Guatemala deel 1- Antigua en Lake Atitlán - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Corine Davelaar - WaarBenJij.nu Guatemala deel 1- Antigua en Lake Atitlán - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Corine Davelaar - WaarBenJij.nu

Guatemala deel 1- Antigua en Lake Atitlán

Blijf op de hoogte en volg Corine

20 Maart 2016 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Lieve allemaal,

De tijd vliegt, nog maar een paar weekjes te gaan..

Op het moment ben ik op het eiland Ometepe in Nicaragua.
De afgelopen weken heb ik door het mooie Guatemala (en een klein stukje Honduras) gereisd.

En daar ga ik nu iets over vertellen:)

Dinsdag 9 feb ben ik om 2 uur 's nachts in een minibusje gestapt met als eindbestemming Antigua in Guatemala.

We reden vanuit Leon naar de grensovergang met Honduras, via El Salvador naar Guatemala. Echt een fijne reis was het niet, de stoelen kwamen tot halverwege je rug.. slapen was een uitdaging en als het je dan eindelijk gelukt was om je ogen te sluiten werden we de bus weer uit gebonjourd voor de volgende grenscontrole..
Na een rit van 16 uur arriveerden we in Antigua waar we werden verwelkomt met een vuurspuwende vulkaan Fuego! een ontzettend gaaf schouwspel van rook en vuur. Je zag de lava letterlijk van de vulkaan stromen! De lange trip waren we dan ook plotseling vergeten.

Vanuit Antigua heb ik een trip geboekt om de vulkaan Acatenango te beklimmen. Deze bijna 4000 meter hoge vulkaan is al lange tijd niet meer actief maar de vulkaan die ernaast ligt wel- de Fuego. Ik had gehoord dat je vanaf Acatenango een geweldig zicht heb op de naastgelegen vulkaan en nadat ik de uitbarsting vanaf de grond had gezien leek het mij wel erg gaaf om dit van dichtbij te zien.

do 11 feb werden we opgepikt vanuit ons hostel. We kregen onze kampeerspullen (een slaapzak, slaapmat, eten en een tent) en bepakt en bezakt kon onze trip beginnen. Ik was gewaarschuwd dat het een zware track zou zijn en inderdaad- dat was het zeker.
6 uur lang stijl omhoog lopen is pittig, vooral met zo veel bagage. Gelukkig had ik mijn muziek bij me en het uitzicht onderweg was prachtig. Het landschap veranderde hoe hoger we kwamen. Het eerste stuk liepen we vooral op grind en zandpaden met weinig begroeiing. Daarna werd de begroeiing steeds dichter, meer jungle achtig waarna het landschap veranderde in een boompje hier en daar.

Voor zonsondergang bereikten we de top.
De tenten werden opgezet en het kampvuur werd ontstoken. Het was een stuk koeler op de top en de dikke jassen (ik had er één gehuurd) waren geen overbodige luxe. Op dit moment waren we op 3200 meter waardoor het een stuk kouder is en de lucht ijler. Sommige uit de groep hadden last van de hoogte maar ik had gelukkig geen last van. Vanaf het kamp hadden we een prachtig uitzicht op vulkaan Fuego en iedereen hoopte dat hij vannacht een vuurschowtje zou geven.
We hebben 's avonds noodles gegeten en marshmallows geroosterd op het vuur, erg gezellig en meer dan welkom na zo'n lange hike. We hadden een erg gemixte groep, Amerikanen, Duitsers, Scandinaviërs, Engelsen, Australiërs, Ieren. Van alles wat :)

Helaas hield Fuego (op een paar rookfluimen en wat gerommel na) zich die nacht stil..

Om 4.00 werden we wakker gemaakt voor het laatste stukje naar de top. Het was nog donker en de 1,5 durende klim was verschrikkelijk zwaar. Het was erg frustrerend, bij elke stap die je zette zakte je een halve stap terug in het fijne zand/grind.

Velen keerden halverwege om en uiteindelijk hebben maar 6 (van de 17) de top weten te halen. Ik was dan ook best wel een beetje trots:) We waren op tijd voor de zonsopkomst. En wat was die prachtig.. Vanaf de top had je een geweldig uitzicht over meerdere vulkanen en we konden zelfs de zee zien. Dit is zeker een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb! De zware klim meer dan waard! Na daar een tijdje hebben gezeten was het tijd voor de afdaling. Dit ging ons een stuk gemakkelijker af. Doordat je bij elke stap zo ver in het zand/stenen zakte kon je rennend de berg af. Ik voelde me als een astronaut op mars. De stilte, de grote passen, het geweldige uitzicht- WAUW

Terug bij het kamp hebben we ontbeten en na drie uur van de berg te glijden (normaal lopen zat er niet in) waren we beneden. Terug in Antigua zijn we met een paar mensen van de trip uit eten gegaan. Een goede afsluiter van twee zware maar ontzettend gave dagen.

De volgende ochtend ben ik naar de markt gegaan om wat warmere kleding te kopen. Omdat Guatemala wat hoger ligt is het hier een stuk kouder, vooral 's avonds en 's nachts.

Zondag ben ik met Eric (Australiër) en Neil en Patry (Britten) naar San Pedro gegaan waar we aankwamen in een mega party hostel. Die nacht was er dus geen ontkomen aan.. :)

De volgende dag hebben we wat gechilled (in de jacuzzi) op het dakterras van het Mikaso hotel.
's Middags ben ik op zoek gegaan naar een Spaanse school.
Ik kwam uit bij San Pedro Spanish school en het mooie was dat ik hier meteen kon beginnen. De school is direct aan het meer gelegen en de lokaaltjes staan verspreid in de tuin met zicht op het meer. Geen verkeerde plek om een beetje Spaans te leren.

Ik koos voor 5 dagen, 3 uur per dag één op één les en in de middag een uur conversation class (waar alle studenten van hetzelfde niveau een uurtje les krijgen) Mijn lerares was Nilita, een Guetemalaanse meid van 24. Zij woont hier in San Pedro en gaat net als de meeste lokale vrouwen van deze regio gekleed in traditionele kleding. Dit bestaat uit gekleurde doeken die ze om zich heen wikkelen als rok, een ceintuur en kleurrijke tops. De mannen gaan doorgaans wat meer westers gekleed.
Nilita sprak vrij goed Engels wat voor mij perfect was omdat ik echt nog maar een paar woordjes Spaans sprak.
Na de eerste lesdag was het tijd om mijn gastfamilie te ontmoeten. Ik heb hiervoor gekozen zodat ik naast mijn lessen meteen wat in de praktijk kon oefenen.

De familie woonde op 5 min loopafstand van de school en bestond uit moeder Rosallia, haar 4 dochters (in de leeftijd van 15-26)
2 dochters zijn getrouwd en hebben allebei één kind- Gillermo (2) en Abigail (9 mnd) Ook zei wonen in het huis, een gezellige boel dus. Daarnaast verbleven er naast mij nog twee andere Canadese studenten, Dennis en Judy.

We hadden allemaal onze eigen kamer en dit was wel weer even lekker na 1,5 maand steeds in dorms te hebben geslapen.

Het was een ontzettend leuke week. De lessen waren leuk en echt gericht op wat ik nodig zou hebben tijdens mijn reis. Ik heb er zeker wat van opgestoken. Het spreken is nog wel erg lastig maar het verstaan gaat me een stuk beter af.

Na de Spaanse lessen was er elke avond wat te doen zo was er filmavond, een workshop weven en een salsa avond.
Hier heb ik mijn eerste salsa les gevolgd! :) eerst erg lastig maar na een poosje oefenen hadden we het redelijk onder de knie. Echt leuk, nu moet ik alleen wel blijven oefenen..

Vrijdag was mijn (en nog een paar andere studenten) laatste lesdag die we hebben afgesloten met een paar drankjes. Niet te veel want voor de volgende dag stond een hike naar de vulkaan San Pedro gepland. We vertrokken om 6.00 en na een klim van 2,5 uur bereikten we de top. Het uitzicht over het meer was prachtig.

Daarna terug naar de familie voor de laatste lunch..
helaas... ik ben zo verwend deze week, moeder Rosalia kon verschrikkelijk goed koken heerlijk:)

Na afscheid te hebben genomen van de familie en medestudenten ben ik met de boot naar San Marcos gegaan. Een klein, vredig dorpje en een waar mekka voor de spirituelen onder ons.
Als je van Meditatie, Yoga, handlezingen etc houdt ben je hier aan het juiste adres. Logisch dat hier dan ook erg veel hippies zijn blijven hangen. De volgende dag heb ik me ook eens aan yoga gewaagd en ik moet zeggen dat ik het nog best wel leuk vond. Het is moeilijker dan ik dacht (je moet er nog verrekte lenig voor zijn)
Maar uiteindelijk werkt het wel ontspannend. Ja ik vond het wel voor herhaling vatbaar.

's Middags ben ik met Oliva en Luke (Ierse en Brit) naar een hippie festivalletje gegaan. Hier speelden verschillende Folk/blues bandjes en stonden overal kraampjes waar je terecht kon voor een vegan/vegetarische snack en de meest bijzonderste kruidendrankjes.. gelukkig werden er ook gewoon biertjes verkocht. Het weer was perfect en met dat het wat begon af te koelen werd het kampvuur ontstoken. Een heerlijke dag.

Maandag ben ik met Anne (een Duits meisje die ik in het Noorden van Nicaragua heb ontmoet en hier toevallig weer tegen het lijf liep) naar het park gegaan waar we een duik hebben genomen in het (ijskoude!!) lake Atitlan.

's Avonds ben ik met de boot naar San Pedro gegaan waar ik al op tijd mijn bedje heb opgezocht. Om 3.00 ging de wekker namelijk om zonsopkomst vanaf Indian Nose (een berg die op een Indianenneus lijkt) te aanschouwen. Na een lange busrit en een korte klim arriveerden we op op de top. De kleuren van de zonsopkomst reflecteerden prachtig op het meer.. Dit en een kopje koffie, een mooi begin van de dag!

Na het ontbijt ben ik nog even naar de markt van Santiago gegaan (een ander dorpje aan het meer) ik was de tijd een beetje uit het oog verloren waardoor ik een sprintje moest trekken om op tijd te zijn voor mijn shuttle naar Antigua.. Gelukkig ging deze (zoals altijd in Midden Amerika) wat later:)

  • 21 Maart 2016 - 10:08

    Geurie Kroes:

    Lieve Corine,
    Wat een geweldige reis, en wat fijn om je verhaal lezen.
    Goede reis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, San Pedro La Laguna

Tweede reis - Centraal Amerika

Recente Reisverslagen:

20 Maart 2016

Guatemala deel 1- Antigua en Lake Atitlán

13 Februari 2016

Nicaragua

08 Februari 2016

Costa Rica

19 Januari 2016

Panama
Corine

Actief sinds 07 Okt. 2013
Verslag gelezen: 2111
Totaal aantal bezoekers 20751

Voorgaande reizen:

13 Januari 2016 - 14 April 2016

Tweede reis - Centraal Amerika

07 Oktober 2013 - 10 April 2014

Eerste reis - Australie, NZ en Azie

Landen bezocht: