NZ: Het Noordereiland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Corine Davelaar - WaarBenJij.nu NZ: Het Noordereiland - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Corine Davelaar - WaarBenJij.nu

NZ: Het Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Corine

11 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Na een korte vlucht kwam ik om elf uur 's avonds aan in Auckland waar Richard al een dag eerder was aangekomen...
(er was iets misgegaan in de communicatie, zal het tijdsverschil wel zijn geweest;)
Erg leuk om alle verhalen van thuis te horen en om weer even lekker Nederlands te praten!
De volgende dag zijn we de stad gaan verkennen (de skytower, de parken)
Het was een heerlijke zonnige dag. Dit was voor mij weer even wennen, zoveel zon hadden wij niet gehad op het Zuidereiland.. maar voor Richard nog meer en hij was op de eerste dag al kats verbrand.
De dag daarop was het plan om naar Mission bay te gaan maar het was erg bewolkt dus dat ging niet door, wat misschien ook maar beter was;) 's avonds zijn we naar de Hobbit 2 gegaan, waar we nog bijna te laat kwamen omdat we het bioscoop gedeelte niet konden vinden. Wat een mega gebouw!

Richard en ik besloten om te proberen het Noordereiland liftend door te reizen. (in Australië ging dit erg goed en ik had van andere backpackers gehoord dat het hier nog makkelijker moet zijn) Met een stuk karton met de tekst "Whangarei" zijn we aan de kant van de weg gaan staan. Richard heeft familie in Whangarei wonen en we waren meer dan welkom om daar langs te komen!
Na een paar korte ritten waren we het drukke Auckland uit. Het toeval zorgde ervoor dat onze laatste rit (een ambulancebroeder) vlakbij Hans en Ilonka woonde waardoor we voor de voordeur werden afgezet. Het was een leuke kennismaking, Hans en Ilona spreken beide nog erg goed Nederlands en zijn erg gastvrij. Die avond hadden we een BBQ met de verse vis die Steve (zoon van Hans en Ilonka) die middag had gevangen. Toen we onze buikjes rond gegeten hadden namen Hans en Ilonka ons mee naar de Whangarei falls (een waterval) en zijn toen het donker was doorgereden naar mount Parihaka waarvandaan we een prachtig uitzicht hadden over de stad. De weg terug namen we het pad door het bos waar we werden omringt met honderden lichtjes. Dit bleken glowworms te zijn, deze wormpjes komen met klein lichtgevend puntje uit de grond om zo insecten te lokken. Erg bijzonder om te zien!
De volgende dag hebben we samen met Hank (ook een zoon) en een vriend (Jim) mount Manaia beklommen (1341 traptreden:o) Daarna zijn we naar het strand gereden en hebben daar de rest van de middag heerlijk van het zonnetje genoten! De volgende ochtend zijn Richard en ik vroeg op gestaan voor een goede ochtendwandeling en we zijn daarna met Hank en Gemma (Hanks dochtertje) naar de Mermaid pools gegaan. Dit kristalhelder soort van meertje ligt tussen het bos en de ruige zee in. Een prachtige locatie voor een frisse duik:D
En toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van de familie. We zijn door Hank op een gunstige plek gedropt waar we in 5 minuten een lift hadden gevonden. Aangekomen in Paihia hebben we een hostel opgezocht en zijn ’s middags met de Ferry naar Russell gevaren. Een leuk stadje met een gezellig centrum en een mooi strand. De avond hebben we in een café doorgebracht waar een livebandje speelde.
De volgende ochtend zijn we met een bustrip naar Cape Reinga gegaan. Dit ligt helemaal in het Noorden van het Noordereiland en is een heilige plek voor de Maori (de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland) We reden vanaf Cape Reinga via het het strand (90 mile beach, wat in werkelijkheid maar 56 mile is, ach een beetje overdrijven mag..:P) terug naar Paihia waar we onderweg gestopt zijn om te gaan sandboarden. We liepen een grote zandduin op om er vervolgens liggend op een board vanaf te glijden. Echt vet! Het gaat veel harder dan ik had verwacht. Het enige nadeel is dat ze nog geen skiliften hebben... een paar keer achter elkaar die duin oplopen is best vermoeiend;)
Vrijdagochtend zijn we vanuit Paihia naar het Waipoua forest gelifd waar we naar de 2 grootse Keri bomen hebben gezien. Wat een reuzen, gaaf om te zien! Helaas was het de hele dag regenachtig waardoor we als 2 smurfen (in onze blauwe poncho’s) door het bos marcheerden. We vervolgen onze weg naar Dargaville waar we de nacht doorbrachten in een voormalig schoolgebouw dat omgetoverd was tot een hostel.
De volgende dag was ons doel om van Dargaville naar Hamilton te reizen. Op het Zuidereiland heb ik met Brittany opgereist, zij woont in Hamilton en we werden uitgenodigd om een paar dagen bij haar langs te komen. Het is zo’n 300 km reizen naar Hamilton dus we dachten dat het wel te doen moest zijn. We kregen vrij snel een lift van twee Duitse jongens die ons helemaal naar Auckland brachten. Helaas werden we niet op zo’n gunstig punt gedropt en we hebben een paar uur langs de weg gestaan zonder succes.. Uiteindelijk stopte een jong stel waarvan de man zo high was als een Vlaamse papegaai. Hij hing met zijn hoofd uit het autoraampje en gelaste zijn vriendin te stoppen.. Een bijzonder stel maar we waren al lang blij dat we Auckland uit waren. We werden net buiten Auckland afgezet en daar stopte een man die ons vertelde dat we in niet zo’n goede buurt waren gedropt.. Hij vertelde vroeger ook in het criminele circuit te hebben gewerkt maar dat hij sinds dat hij vrouw en kinderen heeft zijn leven heeft gebeterd. We moesten wel lachen toen hij zei, normaal neem ik geen lifters mee maar jullie zagen er wel betrouwbaar uit..
Onze laatste rit was met een man die een schattig wit poesje in een doos op de achterbank had staan die hij cadeau zou gaan doen aan zijn verloofde in Hamilton. Het was een erg aardige man en we werden voor Brittany's voordeur afgezet. Inmiddels was de avond al ingevallen en het duurde niet lang of het huis zat vol met vrienden van Brittany met wie we, na thuis een klein feestje te hebben gebouwd, de stad mee onveilig hebben gemaakt. We kwamen die avond op een drum n bass feestje terecht waar we tot diep in de nacht party hebben gemacht.
Zondagmiddag zijn we naar Reglan gegaan, een naastgelegen surfdorpje. Het bijzondere aan dit strand is dat het zand zwart is. Mooi op te zien alleen wat minder om op te lopen op de blote voetjes :O Het was een erg gezellige middag en we hebben de dag afgesloten met een BBQ bij vrienden van Brittany thuis.
De volgende dag hebben we het museum van Hamilton bezocht en hebben Back to the future 1 en 2 gekeken, een heerlijk luie dag. Richard is samen met Brittany en haar vrienden naar een pubquiz geweest waar ze ook nog wonnen ook:) We zijn daarna nog een dag in Hamilton gebleven waarin we opgesloten raakten in de Hamilton gardens (Japanse, Chinese, Engelse, Italaliaanse tuinen) gelukkig kwam een bewaker ons na een paar belletjes bevrijden.. We hebben ’s avonds Wolscreek gekeken (een horror film over backbackers die afgeslacht worden door een man met wie ze mee liften haha...) Onze volgende bestemming was Rotorua met als tussenstop een bezoekje aan Hobbiton (het hobbit dorp uit de Lord of the Rings films en de Hobbit) Het liften ging voorspoedig en we waren rond de middag al in Hobbiton. Daar kregen we een rondleiding door het dorp, erg leuk om te zien. Na nog een drankje te hebben gedronken in The Green Dragon zijn we weer op weg gegaan naar Rotorua. Hier werden we opgepikt door de moeder van Rebecca (een vriendin van Brittany die ons uitgenodigd had om bij haar ouders langs te gaan, haar moeder is geboren in Nederland) Erg lieve mensen en alweer wat een gastvrijheid.. Daar kunnen wij Hollanders echt wat van leren! We zijn daar 2 nachten gebleven, donderdag hebben we een wandeling gemaakt in het Redwood forest. Een prachtig oud bos met enorm hoge bomen (Seqoias). Daarna zijn we naar een Maoridorpje(Whakarewarewa) gegaan waar we een rondleiding kregen door een bewoonster. De stad Rotorua is op vulkanisch gebied gebouwd en er is veel geothermische activiteit. Het ruikt er sterk naar zwavel (rotte eieren) en overal zijn heet water en modderbronnen te vinden. Ook zijn er een aantal geisers te zien, zo ook in dit dorp. Helaas hadden we de Maoridans net gemist maar de man bij de receptie was zo vriendelijk om ons een ticket voor de volgende dag te geven:) We hebben ’s avonds nog even een wandeling gemaakt met Chris en Mike en we kwamen tot de ontdekking dat Rebecca en Chris toen ze op vakantie in Nederland waren gewoon bij de molen in Terschuur (De Olden Floris die net voor Richards huis staat) zijn geweest, wat een toeval!
Na afscheid te hebben genomen van de familie en de Maoridans te hebben gezien (erg leuke show met zang en dans in traditionele kleding) werden we opgepikt door het busje van skydivecentre Lake Taupo! Na een uurtje rijden kwamen we aan in Lake Taupo daar kregen we instructies en even later zaten we met z’n 12en in het vliegtuig op naar 15.000 ft :o de vlucht was prachtig! De tandemmaster koppelde me vast aan zijn pak en het laatste gedeelte kregen we ook zuurstof. Net voor de sprong mocht je deze weer af doen. 4 Ijslanders gingen Richard en mij voor.. Erg raar om mensen uit een vliegtuig te zien springen maar even later was ook ik aan de beurt. Echt bang was ik niet totdat ik op het randje zat, en naar beneden keek.... :O:O gelukkig sprongen we toen vrijwel direct. Zoooo gaaf!!! De vrije val duurt ongeveer 60 seconden maar na ongeveer 10 seconden heb je niet meer echt het gevoel dat je valt, het lijkt dan meer op vliegen. Plots word je dan heel hard afgeremd en is het muisstill. Dat was het moment dat de parachute opende. En dan is het eigenlijk helemaal niet eng of spannend meer. Mijn tandemmaster deed wat trucjes en daarna gaf hij de stuurlijnen aan mij zodat ik zelf kon sturen en de snelheid kon bepalen. Echt geweldig!!! Vond het zo jammer toen we weer bijna bij de grond waren... had van mij nog wel even mogen duren.. Echt mensen, als je echt iets gaaf wil doen, ga skydiven! Ik raad het iedereen aan! In Taupo zaten we in een hostel met een stuk of 5 Nederlanders, zoveel had ik er tijdens mij reis nog niet bij elkaar gezien:P Daar zijn we 2 nachten gebleven en toen zijn we naar Turangi gereisd. Daar verbleven we in een erg gezellig hostel, de muren stonden vol met spreuken en schilderingen en er werd al vanaf binnenkomst gevraagd of we met een groep mee wouden gaan om de Tongariro crossing te doen. Voor deze wandeling waren wij ook naar Turangi gekomen. ’s Avonds hebben we nog The lord of the rings gekeken omdat je halverwege de Tongariro crossing langs mount Doom oploopt (waar op het einde van de film de ring in vernietigd word) We werden om 5 uur ’s morgens met nog 2 anderen meiden (een Amerikaanse en een Engelse) door de hosteleigenaar gedropt bij de start van de crossing. Het was nog donker dus het eerste deel (door het bos) hadden we onze zaklampen nodig. Na ongeveer een uur lopen kwamen op meer vulkanisch gebied waar geen begroeiing meer was. Ook werd het langzamerhand steeds lichter maar helaas ook steeds winderiger wat de klim naar de top van de vulkaan er niet makkelijker op maakte... Uitgeput en steenkoud kwamen we aan bij de eerste hut waar we even zijn bijgekomen. Het vroor op deze hoogte en ondanks onze lange broek en windjack hadden we het nog steeds erg koud. Toch moesten we doorzetten en na 3 uur hadden we de top bereikt. Het uitzicht was schitterend! De afdaling was een stuk gemakkelijker, we hadden de wind niet meer volop tegen en ook de temperatuur werd een stuk aangenamer. We kwamen nog langs mount Doom maar we hebben deze niet beklommen vanwege de harde wind. Rond de middag waren we weer terug. Het was een prachtige hike! In het hostel kwamen we Jurgen tegen, een Oosterijkse jongen die het plan had de volgende dag naar Wellington te gaan. Wij vroegen of wij mee konden rijden en dit kon! Onderweg hebben we nog een lifter opgepikt, de Duitse jongen Markus.
We hebben met z’n allen een hostel geboekt en zijn hier 2 nachten gebleven. Wellington was een erg leuke stad, we zijn met de kabeltrein naar de botanische tuinen geweest en hebben de Weta –studios bezocht. Deze hebben kostuums en decors gemaakt voor o.a. LOTR, hobbit, Avatar, King Kong etc gemaakt. Ook zijn we naar het Te Papa museum geweest, dit museum heeft 6 verdieping. Er zijn opgezette zee/zoog dieren en vogels te zien. Ook zijn tentoonstellingen over de Maori cultuur, de komst van de westerlingen maar ook over hedendaagse kunst. Erg interessant
De volgende dag zijn we naar Napier gelift met verschillende mensen (van Yogaleraressen tot een automonteur) Onze laatste rit bracht ons helemaal naar het hostel. In Napier zijn we Bluffs hill op gelopen waar we mooi zicht hadden op de haven. Helaas begon het wat te miezeren dus zijn we naar een spa in de stad gegaan. Even heerlijk ontspannen in de warme buitenbaden....
Weer aangekomen in het hostel kwamen we twee Friese jongens tegen: Timo en Siemen. Waar we die avond mee naar een punk/rock avond zijn geweest. Hier speelden verschillende (nog redelijk onbekende) bandjes. We hebben ons goed vermaakt!
’s Ochtends bereiden Richard en ik ons al voor om te gaan liften naar Gisborne toen Timo naar ons toe kwam gehold of we misschien met hun mee wouden rijden, nou dat lieten we ons natuurlijk geen tweede keer zeggen;) We zijn naar het meest Oostelijke puntje van Nieuw- zeeland geweest waar we schelpen hebben gezocht, ja ik heb mn hobby/verzameling hier weer opgepakt, al moet ik ze wel steeds in de hostels achterlaten:( De nacht hebben we in Tokomaru bay doorgebracht in een klein hostel dat op een strandhuisje leek, erg knus. We hebben die avond Monopoly gespeeld en Richard was de grote winnaar.. Maandag zijn we doorgereden naar Waihau bay waar we een lange strandwandeling hebben gemaakt en waar we de rest van de middag lekker zijn gaan zwemmen/zonnen. Toen we bijna op het punt stonden om terug naar ons hostel te gaan kwam er een man naar ons toe die net vis had gevangen en ons deze aanbood. Deze hebben we 's avonds opgegeten. We vervolgen onze weg naar Whakatane waar we een wandeling hebben gemaakt langs de rivier en de kust. Ook dit was een erg leuk hostel met een heel lief hondje;) we hebben heerlijke pasta gegeten en risk gespeeld.
Woensdag hebben we mount Manganuwi beklommen. Dit was een mooie klim met fantastisch uitzicht over de stad. We zijn daarna nog even naar het strand geweest waarna we zijn doorgereden naar Coromandel. Hier hadden we afgesproken met Rebecca en Brittany. Zij mochten voor een paar dagen in het strandhuisje van een collega verblijven en omdat het huisje plaats heeft voor 9 personen waren ook wij welkom om hier langs te komen:D Helaas zat het weer niet echt mee maar we hebben alsnog hartstikke leuke dagen gehad. We hebben een wandeling gemaakt naar Cathedral cove en zijn ’s avonds naar de hot water beach gegaan waar warm water uit het zand omhoog komt, uit natuurlijke warme bronnen. Tientallen mensen waren hier ijverig in de weer om hun eigen warmwater poel te maken. Een grappig gezicht. Het water was op sommige plekken zo heet dat je letterlijk je voeten verbrande en waar de koude golven zeewater voor de nodige verkoeling zorgde. Een bijzondere ervaring. Vrijdag zijn we in Coromandel gaan lunchen en hebben de rest van de dag films gekeken omdat het weer nog steeds erg slecht was. We hebben The Muppets, A night at the museum, Batman dark knight en No country for old man gekeken.. Oja en Timo heeft ook nog overheerlijke hutspot klaargemaakt! De volgende ochtend hebben we afscheid genomen van onze Friese vrienden en zijn we naar Hamilton gereden waar we nog drie nachten zijn gebleven. Zaterdag zijn we naar de Chinese markt geweest waar heerlijk hebben gegeten en naar verschillende optredens hebben gekeken (buikdanseressen, acrobaten, zangeressen) Daarna zijn we terug naar het huis gegaan waar iedereen zich verzamelde om te gaan stappen. Dit keer gingen we niet naar een drum n bass party maar naar een bar waar een live cover band er een mooi feestje van maakte!
Op zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn we even de stad in geweest voor een bakje koffie en om te shoppen. En ’s avonds heeft Richard ons verrast met een heerlijke courgette-aardappelschotel! Nooit geweten dat die jongen zo goed kon koken..
En nu is het alweer dinsdag 11 februari wat betekend dat Richard morgen weer naar huis gaat en dat ik weer bijna aan nieuw avontuur ga beginnen....
Nieuw-zeeland was prachtig, zowel het Zuider als het Noorder eiland.. Ik heb veel mooie dingen gezien/gave dingen gedaan en vooral veel lieve en vooral erg gastvrije mensen ontmoet.
Ik ben erg benieuwd wat me in straks in Thailand te wachten staat.. Maar dat horen jullie wel in het volgende verslag!

Oja er staan ook weer wat nieuwe foto’s op mijnalbum.nl!

Groetjeees!

• 11 Februari 2014 - 02:27

UFOs will nuke: UNSC in NY[NY], Chicago[IL], LA[CA], Houston[TX] and Miami[FL]. Also destroyed by nukes are: Mexico City[Mexico], Bogota[Colombia], Rio de J. and Sao Paulo[Brazil], Santiago[Chile], London and Manchester[UK], Amsterdam and The Hague[NL], Brussels[B], Paris and Lyon[F], Madrid and Seville[ES], Frankfurt/M and Berlin[D], Rome and Milan[I], Athens[Greece], Istanbul and Ankara[Turkey], Moscow and Nizhny Novgorod[Russian Federation], New Delhi and Mumbai[India], Beijing and HK[PRC], Bangkok[Thailand], Tokyo[Japan], Seoul[ROK], Sydney and Melbourne[Australia].

• 11 Februari 2014 - 15:50

Geurie Kroes:

Lieve Corine, wat mooi om je verslag te lezen en fijn dat je geniet en veel lieve mensen ontmoet.
    Goede reis verder.....

Hartelijke groetjes,
    Geurie

• 16 Februari 2014 - 15:25

Jolanda:

Hoi Corine,

Het is altijd leuk om jouw verslag te lezen. Wij wanen ons even in het buitenland.
    Wat zal het voor jou saai worden als je weer terug bent in Nederland.
    Dus geniet nu maar lekker in Thailand.

Groeten van Jolanda, John en Amber